loading...
وبلاگ شخصی
بازدید : 17 چهارشنبه 19 آذر 1399 نظرات (0)

زبان خاص هر گونه است به این معناست که:

ارتباط به عنوان راهی برای انتقال پیام بین افراد می باشد کلیک کنید و هر حیوانی(گونه ای) سیستم ارتباطی  خاص خودش را دارا می باشد. پس احتمالا میتوان گفت روش ارتباط بسته به آرایش ژنتیکی آن گونه دارد.

مثلا بعضی از گونه ها یک روش ارتباطی دارند و نوعی رفتار ارتباطی از خود بروز میدهند که هرگز در قبلی ها ندیده اند ولی در بعضی از گونه ها و برخی از رفتار های ارتباطی (مثل انسان) باید آن رفتار ارتباطی قبلا توسط فرد یاد گرفته شده باشد. دیگر سیستم های ارتباطی مانند زبان در انسان و یا آواز در پرندگان، در برخی گونه های پرندگان، تنها در صورتی که حیوان جوان فرصت تجربه کردن استفاده از آن سیستم را داشته باشد شکل می گیرد. 

بر اساس قانون اول لنه برگ زبان انسانها خاص گونه است  و هیچ گونه ی دیگری، سیستم زبانی همانند انچه در انسان دیده می شود ، ندارد، به این دلیل که: اولا هیچ حیوانی نمی تواند مانند انسان صحبت کند  و هیچ کدام از حیوانات سیستم gestural با ان سازماندهی ساختاری که انسان دارد ، را ندارند.

و ثانیا مطالعات نیز نشان داده اند که زبان انسانی را نمی توان به حیوانات آموخت. اگر اینگونه نبود نمی توانستیم بگوییم زبان گونه محور است.

حالا سوال مطرح می شود پس یکسری از حیوانات که مانند انسان صحبت می کنند چگونه است: جواب اینکه: شاید شامپانزه هایی باشند که بتوانند چند کلمه محدود به کار ببرند ولی سیستم زبانی پویا ندارند یعنی زبان آنها خلاقیت ندارد و نمی توانند اجزا را با هم ترکیب کنند تا معنی مورد نظر را استخراج کنند. طوطی به بهترین شکل می تواند صدا را شبیه سازی نمایند و گفتار انسان را شبیه سازی نمایند هرچند که تارهای صوتی شان کاملا از انسان متفاوت می باشد. 

منبع:
بازدید : 16 شنبه 15 آذر 1399 نظرات (0)

بيشتر شكل هاي پيچيده ي تقويت، كه هنوز تجاري مرسوم نيستند اینجا را کلیک کنید شامل افزودن گفتار در مسيرهايي كه از يك صداي گفتار به ديگري تغيير مي كند، است. اين روش ها شامل اغراق ( افزايش زياد) قله ها و فضاهاي بين دو موج در اسپكترام صداي گفتار، طولاني كردن و كوتاه كردن دپرش صداهاي خاص، و افزايش ميزان تقويت در زمان وقوع يك همخوان است. با اعتبار شواهدي كه قبلا بدست آمده بهره حال هيچ كدام از اين روش ها افزايش خيلي زيادي در وضوح گفتار در مقايسه با تقويت مرسوم توليد  نخواهد كرد.

اين بخش چندين مدار پيشرفته در سمعك ها را توصيف مي كند. مدارها شامل چندين ميكروفن هستند كه در بزرگترين جزئيات ملاحظه شده اند. چون آنها بيشترين استفاده ثابت شده را دارند، و ظاهرا بزرگترين پتانسيل براي فراهم كردن بيشترين استفاده را ارائه مي دهند. تا چند سال آينده اين مدارات خوش بختانه به طور افزاينده در سمعك هاي تجاري مرسوم قرار مي گيرند.

تنها دو راه ثابت شده در افزايش وضوح بالاوجود دارد.يك راه قراردادن ميكروفن سمعك  ( يا چندين ميكروفن محوري) نزديك به منبع است. اين افزايش سطح از صداي روبرو در مقايسه با صداي منعكس شده و نويز محيطي،  در بخش 3.5 توضيح داده شده است متاسفانه نزديك تر به منبع قرار دادن يا قرار دادن يك ميكروفن نزديك به منبع هميشه عملي نيست.

راه حل ديگر اثبات شده استفاده از بعضي از انواع ميكروفن دايركشنال است. ميكروفن هاي دايركشنال مي توانند تنها از يك  ميكروفن با دو دريچه ورودي يا بوسيله ادغام خروجي هاي الكتريكي دو ميكروفن يا بيشتر ساخته شده باشد، همچنانكه در بخش 2.2.4 توضيح داده شده يك ميكروفن يا گروهي از ميكروفن ها با بيش از يك دريچه ورودي اغلب به عنوانbeamforming array  يا  microphone array  ناميده مي شود.

منبع:

https://tehransafir.com/

بازدید : 16 شنبه 15 آذر 1399 نظرات (0)

 مدارات تك ميكروفنه براي كاهش نويز خيلي كم موثرند. قیمت سمعک  اين مداران از قبيل Spectral subtraction , wiener filtering به طور موثري بهره را در هر فركانس كه نسبت سيگنال به نوير (SNR) نسبتا ضعيف است كاهش مي دهد. اين دو مدار مشتركاً به ارزيابي هاي جدايي از اسپكترام سيگنال و اسپكترام نويز احتياج دارند. آنها در اينكه چطور از اين ارزيابي ها استفاده مي كنند تفاوت دارند، اما بعضي انواع wiener filtering تاثيرات آكوسنيكي يكسان  با بعضي انواع spectral subtraction دارند. اگر چه آنها مي توانند راحتي صدا و SNR كلي را افزايش دهند، اين مدارات نيتوانند SNR را در هرباند  فركانسي باريكي افزايش دهند. در نتيجه، هيچ يك پيشرفت مهمي در وضوح گفتار انجام نمي دهند، مگر براي نويزهاي زمينه اي غيرمعمول.

نوسان فيدبك مي تواند با استفاده از چندين وسايل الكترونيكي ديگر با احتمال كمتري ايجاد شود يك نكنيك ساده اين است كه بهره را تنها براي فركانس ها و شدت هاي ورودي كه نوسان محتمل است كاهش دهيم . تكنيك دوم تغيير فاز پاسخ سمعك است تا اينكه جابجايي فاز كه براي نوسان احتياج بود در هر فركانسي كه بهره كافي براي ايجاد فيدبك وجود دارد اتفاق نيافتد. تكنيك سوم شامل افزودن يك فاز فيدبك دروني كنترل شده اي است كه داراي بهره و فاز پاسخ لازم براي كنسل كردن نشت تصادفي حول قالب يا بدنه است .آخرين روش شامل ايجاد فركانس خروجي متفاوت با فركانس ورودي است: تكنيك اول و سوم تاكنون در سمعك هاي پيشرفته در دسترس هستند.

براي افراد با كم شنوايي شديد يا عميق در فركانس هاي بالا، روش قابل شنيدن كردن مولفه هاي فركانس بالاي گفتار اين است كه اين مولفه ها به فركانس هاي پايين تر انتقال داده شوند.  در حالي كه اين چنين انتقال فركانس مي تواند توانايي شنيدن را تضمين كند، لزوماً  وضوح بهتري را تضمين نمي كند، زيرا مولفه هاي گفتار كه به فركانس پايين تر انتقال داده شده اند، ممكن است با درك مولفه هاي گفتار اصلي در اين محدوده فركانس پايين تر تداخل پيدا كنند. با وجود اين پيشرفت هايي در وضوح گفتار گزارش شده است.

منبع:

https://tehransafir.com/%d9%82%db%8c%d9%85%d8%aa-%d8%b3%d9%85%d8%b9%da%a9/

بازدید : 14 چهارشنبه 12 آذر 1399 نظرات (0)

بروز تصادفات به علت عدم دیدمناسب و کافی، به خصوص درشرایط جوی نامساعد مانند باران و گرد و غبار می‌باشد. لازم به ذکر است بهبود قابلیت دید راننده در جاده های خیس به معنی عکس العمل سریع راننده درزمان وقوع یک حادثه غیرمنتظره است. بروز تصادفات به علت عدم دیدمناسب و کافی، به خصوص درشرایط جوی نامساعد مانند باران و گرد و غبار می‌باشد. لازم به ذکر است بهبود قابلیت دید راننده در جاده های خیس به معنی عکس العمل سریع راننده درزمان وقوع یک حادثه غیرمنتظره است.

کرم چرم نانوسان محصولی بسیار موثر و کاربردی برای مراقبت و نگهداری از انواع چرم و فرآورده های آن می‌باشد. تکنولوژی به کار گرفته شده در تولید این محصول باعث ایجاد براقیت بسیار مطلوب روی سطح چرم شده و مانع از از خشک شدن ، پوسته شدن و ترک خوردن سطح چرم می شود . ژل شستشوی صورت چائولیدی حاوی روغن درخت چای می باشد. از این ژل می‌توان جهت پاک کردن آرایش صورت و رفع آلودگی و چربی‎های انباشته شده روی سطح پوست به صورت روزمره، توسط تمام اعضای خانواده استفاده کرد.

محافظ نانو كاشي و سراميك توليد شده براساس تكنولوژي نانو كه با ايجاد خواص آب گريزي، آنتي باكتريال و ضدقارچ سطح را در برابر اثر هر گونه كثيفي، لكه و تغيير رنگ مقاوم مي‌نمايد.كرم لاكورا اصل آلمان مخصوص شب با داشتن رتينول ، از طرفي باعث تحريك رشد سلول هاي پوستي مي شود به ترميم آن دسته از سلول هاي پوست كه در اثر راديكال هاي آزاد محيط، آسيب ديده اند مي پردازد و همه ي اين ها منجر به جلوگيري از روند پيرشدن پوست مي شود.و از طرف ديگر اين كرم شب با داشتن كوانيزم Q10 به توليد انرژي براي سلول هاي پوستي مي پردازد كه هم قابليت ارتجاعي پوست را حفظ مي كند و در نهايت سبب كاهش روند پير شدن پوست مي گردد.

سوپر شامپو ترکیبی بسیار عالی و موثر برای از بین بردن انواع کثیفی‌‌ها و آلودگی‌‌ها از بدنه خودرو است ، PH این محصول به اندازه ای است که به هیچ عنوان به رنگ خودرو آسیب نمی‌رساند. غلظت بالا، تمیز کنندگی عالی، مقرون به صرفه بودن این محصول و مزایای متعدد دیگر این محصول را به انتخاب اول کسانی تبدیل کرده است کرم روز ضد پیری لاکورا با افزايش دادن سطح كوانزيم Q10 پوست و در نتیجه کند کردن پیری پوست و با حاوی بودن ويتامين E,C , B5 و در نتیجه خاصیت آنتی اکسیدان، و با ایجاد يك لايه ی محافظ روي سد دفاعی پوست،هم خاصیت ضد پیری دارد و هم نقش ضدچروک را روی پوست ایفا می کند. همچنین استفاده از این محصول به عنوان پیش میکاپ صورت ، ایده آل می باشد.

همیشه عواملی وجود دارد که لاستیک اتومبیل شما را تهدید می کنند. گرد و خاک، ذرات آلوده کننده معلق در هوا و چربی ها همواره عواملی مؤثر در تخریب اتومبیل شما هستند.ماکت کلبه از جنس چوب MDF مرغوب بوده، علاوه بر اینکه از آن میتوان به عنوان دکوری زیبا استفاده کرد، کاربردهای متنوع دیگری مانند قلک، جای عکس 3x4 نیز دارد. از این محصول میتوان بر روی میز محل کار، میز تحریر اتاق نوجوانان استفاده کرد.

در زمان رنسانس در قرن 13 میلادی، ایتالیا به شهر های مستقل بیشماری تقسیم شد، این شهر ها گاهی اوقات دوست و گاهی دشمن بودند. شما در این بازی نقش یک کندوتیری را برعهده می گیرید،به دلیل خاصیت انواع مختلف دمنوش و تی بگ و گسترش مصرف این نوع از نوشیدنی، استفاده از انواع مختلف جعبه که علاوه بر نظم بخشیدن در نگهداری این محصولات، ظاهری زیبا و جذاب نیز داشته باشد

پازل از جمله ابزاری است که موجب تقویت دقت و هوش افراد میشود. پازل نقشه ایران علاوه بر اینکه کودکان و نوجوانان ما را با مکان جغرافیایی استانهای کشور عزیزمان ایران آشنا میکند، مساحت و بزرگی هر یک از استانها را نیز به آنها آموزش میدهد

محصولی کاربردی و مناسب برای تزیین و دیزاین میز غذاخوری است . از این محصول علاوه بر محافظت سطح میز از سوختگی و آسیب میتواند برای تزئیین و زیبایی بیشتر میز نیز استفاده شود. جنس این محصول از مولتی (پلیمری که روکش نقره ای براق) است. همچنین این بسته شامل 3 عدد زیر بشقابی در سایز یکسان میباشد.

فعالیت‌های زیادی هستند که انجام آنها برای رشد شناختی مفید است. یکی از این فعالیت‌ها ساخت پازل است. باوجود آن‌که دنیای امروز پر از سرگرمی‌های دیجیتال استمحصولی کاربردی و مناسب برای تزیین و دیزاین میز غذاخوری است . از این محصول علاوه بر محافظت سطح میز از سوختگی و آسیب میتواند برای تزئیین و زیبایی بیشتر میز نیز استفاده شود. جنس این محصول از نمد 4 میلیمتر مرغوب بوده و قابلیت شستشو نیز دارد.

محافظ نانو کت و شلوار باعث ایجاد خاصیت آب‌گریزی در پارچه می گردد. استفاده از فناوری نانو در پارچه باعث می شود که هیچ مایع خارجی مانند آب، قهوه، شربت و سس به لباس یا پارچه نفوذ نکند.از این محصول می‌توانید در کلیه البسه پارچه ای نظیر: پالتو، کت‌ و‌ شلوار، پیراهن و لباس مجلسی زنانه و مردانه، لباس عروس، چادر و مانتو استفاده نمایید.

بازی های ساختنی همیشه یکی از گزینه های مناسب برای سپری کردن اوقات فراغت بوده اند. به این دلیل که موجب پرورش خلاقیت و دقت میشود و در نهایت محصولی ایجاد میشود که میتوان استفاده های مختلفی از آن نمود. تخت عروسک دو طبقه از جنس چوب بوده و بعد از تکمیل میتوان از آن به عنوان یک دکوری زیبا برای اتاق کودکان و بازی دختران استفاده شود. این محصول ساختنی از  25 قطعه تشکیل شده است و در بسته بندی آن راهنمای ساخت نیز موجود میباشد.

امروزه به دلیل محبوبیت انواع مختلف دمنوش، نیاز به مکان مناسب برای نگهداری آنها نیز ایجاد شده است. جعبه ای که علاوه بر محافظت بسنه بندی این دمنوش ها از رطوبت، ظاهر زیبا و شکیلی داشته باشد.این نوع از جعبه های میتواند برای نگهداری موارد مختلف از جمله: انواع دمنوش و تی بگ، انواع طلا و جواهرات نیز مورد استفاده قرار گیرد. همچنین میتوان از آنها به عنوان گزینه ای برای بسته بندی انواع هدیه بهره برد. جنس این جعبه های جذاب از چوب میباشد.کازیه یکی از ملزومات اداری است که در بسیاری از ادارات شاهد استفاده از آن هستیم و تقریباً در هر میزی می توان یک نمونه از آن را پیدا کرد. این وسیله برای دسته بندی اسناد و جدا کردن آنها با توجه به معیارهای مختلف بسیار مناسب هستند. این محصول موجب نظم دهی به میز کار و جلوگیری از سردرگمی میشود. طراحی خاص، این محصول را از نمونه های مشابه متمایز کرده است. این کازیه علاوه بر سه طبقه برای قرار دادن انواع کاغذ، دفتر و برگه دارای بخشی جداگانه برای انواع کتب و زونکن اداری دارای سایز بزرگتر نیز میباشید. همچنین فضایی برای قرار دادن دستگاه برش چسب نواری و جای دستمال کاغذی در آن تعبیه شده است.

منبع:

http://shoping-online.loxblog.com/

https://onlinesalestips.blogsazan.com/

http://onlinesalesthinking.tibablog.ir/

https://onlinesalesreview.yektablog.net/

بازدید : 19 سه شنبه 11 آذر 1399 نظرات (0)

اگر شما برای فراگیری یک زبان جدید تلاش می کنید ممکن است کلیک کنید به راحتی این شباهت ها را باور نکنید. ممکن است فکر کنید که تفاوت های آنها بسیار بیشتر از شباهت های آنهاست. این درست است که هر زبان برای ترکیب صداها و تولید واژگان، ساخت عبارات از واژه ها و تولید جملات از عبارات روش های مخصوص به خودش را دارد. حتی ساختار کلمات در زبان های مختلف ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال، این واقعیت را در نظر بگیرید که به پنج زائده ای که به انتهای بازوی شما متصل است در زبان انگلیسی hand گفته می شود و در اسپانیایی mano. این دو واژه خصوصیات بسیار متفاوتی دارند. mano از نظر گرامری مونث است و بنابراین حرف تعریف مونث la یا una به آن اختصاص می یابد و صفت هایی که به آن اختصاص می یابند باید به فرم مونث باشند. در حالی که hand از نظر گرامری فاقد جنسیت است. علاوه بر این، ساختار هجایی hand که در انگلیسی بسیار رایج است در اسپانیایی وجود ندارد و ممکن نیست. اگر از این منظر نگاه کنیم به نظر می رسد که تفاوت های این دو زبان بسیار زیاد است.

وقتی گفته می شود که زبان انسان جهانی و همگانی است منظور آن کاملا متفاوت از مثال فوق است. تمای زبان ها در سازمان بندی و عملکرد مشابه هستند. هر زبانی دارای واژگان و گرامر است، اجزایی که حاوی بلوک های ساختمانی هستند که به طور بالقوه می توانند بی نهایت جمله را بسازند. به علاوه، سازمان بندی واژه ها و امکانات رسمی سیستم های گرامری در تمام زبان های بشری مشابه است. منظور psycholinguistها از اینکه می گویند تمامی زبان های بشری از یک قالب واحد برش خورده اند نیز همین است. 

https://tehransafir.com/

 

بازدید : 19 سه شنبه 11 آذر 1399 نظرات (0)

در فصل قبل گفتیم که به نظر می رسد. اینجا را کلیک کنید تمامی زبان های بشری از یک قالب واحد برش خورده اند. هرچند در حال حاضر هزاران زبان در دنیا مورد استفاده است، به هزاران زبان در گذشته صحبت می شده و در آینده به هزاران زبان صحبت خواهد شد ولی زبان های مختلف عمیقا به یکدیگر شباهت دارند. اگر شما برای فراگیری یک زبان جدید تلاش می کنید ممکن است به راحتی این شباهت ها را باور نکنید. ممکن است فکر کنید که تفاوت های آنها بسیار بیشتر از شباهت های آنهاست. این درست است که هر زبان برای ترکیب صداها و تولید واژگان، ساخت عبارات از واژه ها و تولید جملات از عبارات روش های مخصوص به خودش را دارد. حتی ساختار کلمات در زبان های مختلف ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال، این واقعیت را در نظر بگیرید که به پنج زائده ای که به انتهای بازوی شما متصل است در زبان انگلیسی hand گفته می شود و در اسپانیایی mano. این دو واژه خصوصیات بسیار متفاوتی دارند. mano از نظر گرامری مونث است و بنابراین حرف تعریف مونث la یا una به آن اختصاص می یابد و صفت هایی که به آن اختصاص می یابند باید به فرم مونث باشند. در حالی که hand از نظر گرامری فاقد جنسیت است. علاوه بر این، ساختار هجایی hand که در انگلیسی بسیار رایج است در اسپانیایی وجود ندارد و ممکن نیست. اگر از این منظر نگاه کنیم به نظر می رسد که تفاوت های این دو زبان بسیار زیاد است.

منبع:

https://tehransafir.com/

بازدید : 17 شنبه 08 آذر 1399 نظرات (0)

درحوزه مشاوره غیرحرفه ای، کلیک کنید دوتمایزمی تواند ایجادشود: مشاوره غیرحرفه ای می تواند شکلی

ازمشاوره اطلاعاتی یامشاوره سازگاری فردی باشد. مثال هایی ازمشاوره اطلاعاتی پیش ازاین ارائه

شد (یعنی عمل توضیح یابیان اطلاعات برای بیماران یاخانواده ها). مشاوره اطلاعاتی حائزاهمیت

است اما اغلب به طورضعیف انجام می شود؛ به طورکلی شواهدی نشان می دهند که بیماران تنها

حدود 50% ازچیزهایی که آزمایشگربه آنهامی گوید رامتوجه می شوند وتنها 50% این اطلاعات

رابه یادمی آورند. به عبارت دیگر، اگرمانسبت به این خطرآگاه نباشیم، تنها 25% ازمشاوره

اطلاعاتی ماممکن است موثرباشد و75%بقیه به هدرمی رود. هنگام انتقال اطلاعات، ادیولوژیست

بایدنسبت به آمادگی بیماربرای یادگیری خیلی حساس باشد. ماباید به یادآوریم که افرادهنگام آشفتگی

یاضربه روحی زیاد یاد نمی گیرند یا نمی فهمند، وبنابراین زمانی که بیماربرای مراجعه بعدی تلاش

می کند که اطلاعات نقل شده رابه یادآورد وبفهمد، مانیازداریم که کپی اطلاعات را با جزوات،

ویدئوها و... فراهم کنیم.

تمرکزاین فصل روی مشاوره سازگاری فردی می باشد. بیماران باید درطول روندجستجو برای

دریافت کمک شنوایی چه مراحلی راانجام دهند؟ وچطورما می توانیم دراین پروسه به آنهاکمک

کنیم؟عکس العمل های عاطفی وروانی بیمارنسبت به کم شنوایی چیست؟ وماچطورمی توانیم

درسازگارشدن نسبت به این عکس العمل هابه بیماران کمک کنیم؟ (Hint: مدل مشاوره

 "help patients help themselves" رابررسی می کنیم). چون بیماران تنها نیستند،

بنابراین مادراین فصل به چگونگی تاثیرکم شنوایی بیماران روی روابط شان باهمسرشان واعضای

جامعه نیزتوجه می کنیم.

Update: بامعرفی دکترای ادیولوژی، تقریبا همه فارغ التحصیلان برنامه های آموزشی اکنون یک

دوره مشاوره رامی گذرانند یااینکه به طورفعال، آموزش مشاوره رادردوره های آموزشی دیگر به

اتمام می رسانند. دانشجویان برای حمایت ازبیماران درطول پروسه جستجوی کمک آماده می شوند،

واین روند دربخش بعد توصیف می شود.

منبع:

بازدید : 16 شنبه 08 آذر 1399 نظرات (0)

همانند سایرحرفه های مراقبت ازسلامتی، اینجا را کلیک کنید ادیولوژی نیز ترکیبی از علوم "hard" و "soft" می باشد. 

علوم "hard" ادیولوژی شامل آناتومی وفیزیولوژی سیستم شنوایی، فیزیک صوت و... می باشد. ما

باید برای شناخت عملکردهای شنوایی بیماروساختارهای آن براین علوم "hard" تسلط داشته باشیم،

همانطورکه توسط طبقه بندی بین المللی عملکرد، ناتوانی وسلامتی (ICF) سازمان سلامت جهانی،

توصیف شده است.

بااین حال مدل ICF تنها به گوش محدود نمی شود. مدل ICF هم چنین تاکید می کند که ادیولوژیست ها

به چگونگی تاثیرکم شنوایی روی فعالیت های بیمار، سطح مداخله درفعالیت های آن ها ومحدوده ای

ازعوامل محیطی وفردی که روی زندگی با کم شنوایی تاثیرمی گذارند وهم چنین ازآن متاثر می

شوند، توجه کنند.

نکته جالب توجه اینکه، تنها یک بخش ازمدل ICF ازدانش پایه ای آموخته شده بوسیله علوم hard

استفاده می کند. سایربخش های آن نیازمند تسلط برعلوم soft می باشد، که این علوم شامل: روان

شناسی، جامعه شناسی، مطالعات فرهنگی و... می باشد. ذکراین نکته نیزمهم است که علوم "soft"

به معنای علومی که یادگیری شان راحت است یا علومی که اهمیت شان کم است، نیستند. اگراین

علوم به سادگی یادگرفته می شدند، می بایست ما تاکنون اطلاعات کاملی درباره ماهیت انسان داشتیم!

درحالیکه بیشتراطلاعاتی که تاکنون بدست آورده ایم این است که هربیمار دارای مجموعه منحصربه

فردی از منابع، ترس ها، انگیزه ها وعکس العمل ها نسبت به عوامل استرس زای زندگی می باشد.

برای اینکه ادیولوژیست به خوبی به بیمار خدمت کند، نه تنها باید این پاسخ ها رابداند بلکه هم چنین

باید مهارت های میان فردی را برای کمک به بیماران مراجعه کننده به آنها، توسعه دهد. این نوع

حمایت فعال از بیمار، مشاوره ادیولوژیک نامیده می شود. این فصل محدوده ای از واکنش های بیمارنسبت به کم شنوایی را توصیف می کند وهم چنین استراتژی هایی که ادیولوژیست ها می توانند برایکمک به روند سازگاری بیمار به کاربرند، را توسعه می دهد.

منبع:

https://tehransafir.com/

بازدید : 17 چهارشنبه 05 آذر 1399 نظرات (0)

تعدادی عوامل موثرکه در ایجاد کلیک کنید کم شنوایی وابسته به سن مداخله می کنند پیشنهادشده است. این 

عوامل شامل فاکتورهای بیولوژیکی وژنتیکی، قرارگیری درمعرض نویز، برخورد با عوامل 

اتوتوکسیک وبرخی وضعیت های پزشکی می باشند. مواردی ازقبیل آتروفی ارگان کورتی ویا 

استریاوسکولاریس، کاهش نورون های حلزونی، کاهش عروق خونی وتحلیل سایرساختارها ممکن 

است منجربه کم شنوایی بادرجات واشکال مختلف شود. تمایزگفتار ضعیف به خصوص درحضور 

نویز زمینه ازعلائم معمول است. برخی افراد به علت های ژنتیکی درطول زندگی شان به کم شنوایی 

مبتلا می شوند درحالیکه سایرافراد ممکن است به علت قرارگیری طولانی مدت درمعرض نویزهای 

محیطی، کاری وتفریحی دچارکم شنوایی شوند. علاوه براین برخی افراد ممکن است به علت 

مصرف داروهای اتوتوکسیک، یادراثربیماری ها یا اختلالات گوش ویابه علت ترومای گوش 

نیزدچارآسیب شنوایی شوند.صرف نظرازعلت کم شنوایی، احتمال اینکه تغییرات گوش داخلی منجر 

به ایجاد کم شنوایی های دائمی برگشت ناپذیرباروش های دارویی یاجراحی شود، وجود دارد. 

علاوه براین عوامل ژنتیکی یابیولوژیکی، عوامل دیگری که عوامل غیرشنیداری نامیده می شوند 

(مثل سن، جنسیت، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، خصوصیات فردی) مواردی هستند که روی 

اثرفردی کم شنوایی تاثیرمی گذارند. زمانی که کم شنوایی باعث مشکلات ارتباطی شود، به طور 

بالقوه کیفیت زندگی راکاهش می دهد. این کم شنوایی به خصوص در درجات شدید تاعمیق ممکن 

است تاثیرمخرب ووسیعی روی سلامت جسمی، آسایش عاطفی وروانی، حدت ذهنی ارتباط 

اجتماعی، روابط خانوادگی، عزت نفس وروی عملکرد کاری یا استخدام افراد داشته باشد. این نتایج 

منفی کم شنوایی روی کیفیت زندگی ممکن است باکاربرد موفق پروتزهای شنوایی (مثل سمعک، 

تجهیزات قابل کاشت و وسایل کمک شنیداری) وشرکت دربرنامه های توانبخشی (AR) کاهش یابند. 

مدیریت موفق کم شنوایی به طورقابل توجهی به خودکفایی درزندگی روزمره بستگی دارد. برنامه 

های AR ویژه بزرگسالان، جهت وآموزش به منظورتسهیل ارتباط کارآمد وموثر رافراهم می کند. به 

طورمعمول این برنامه ها شامل تشخیص وارزیابی مشکلات شنوایی، غربالگری بینایی، مشاوره 

وارجاع می باشد. این برنامه ها به شرکت کنندگان کمک می کنند تااطلاعاتی درمورد کم شنوایی 

وروش های درمانی دارویی، جراحی ویادرمان های پروتزی برای رفع مشکلات شنوایی کسب کنند

منبع:
بازدید : 21 چهارشنبه 05 آذر 1399 نظرات (0)

ادیولوژیست مسئولیت پیشگیری، اینجا را کلیک کنید تشخیص، ارزیابی ودرمان کم شنوایی ومشکلات وابسته آن را به 

عهده می گیرد. ادیولوژیست ها باید درحوزه های صلاحیت، آموزش وتجربه شان فعالیت کنند. 

ادیولوژیست باید برترین رفاه فردی را درنظربگیرد. 

کم شنوایی درافراد مسن

تغییراتی که به علت افزایش سن درسیستم شنوایی خارجی ایجاد می شود شامل افزایش تولید سرومن 

وتحلیل پوست مجرای شنوایی خارجی می باشد. این تغییرات به ندرت باعث کم شنوایی دائمی می 

شوند اما ممکن است آزمایشات ودرمان را تحت تاثیرقرار دهند. بروز تغییرات درگوش میانی 

نادراست اما ممکن است تغییراتی مثل سخت شدن پرده تیمپان، تحلیل عضلات گوش میانی وسفت 

شدن مفاصل استخوانچه ای، رخ دهند. تغییری که باگذشت زمان بیشترمعمول است، بروزتغییر 

درعملکرد گوش داخلی می باشد که احتمالا حساسیت شنوایی وتوانایی پرازش گفتاررا تحت 

تاثیرقرار می دهد ودرنتیجه این افراد نیازمند مداخلات توانبخشی می باشند.

کم شنوایی وابسته به سن یا پیرگوشی، دارای علت ها وعلائم مختلفی می باشد. برای اکثریت 

بزرگسالان، شروع کم شنوایی تدریجی است که درطول مدت 15 تا20 سال قبل ازنیازبه اقدام 

اصلاحی پیشرفت کرده است. کم شنوایی ایجادشده به علت پروسه معمول افزایش سن معمولا دائمی، 

دوطرفه وحسی عصبی است. به طورتیپیک درمردان ابتدا فرکانس های بالا آسیب می بینند درحالیکه 

درخانم ها ابتداکم شنوایی درفرکانس های پایین بیشتراست. وضعیت های منجربه کم شنوایی 

دربزرگسالان، ابتدا به صورت یک اثرفیلتری روی سیگنال های شنوایی ورودی عمل می کند که 

روی درک گفتارروزمره تاثیربسزایی می گذارد. بروز کم شنوایی فرکانس بالای شیب دار 

دربزرگسالان منجربه مشکل درتشخیص تمایزبین واج ها می شود که باعث نامفهوم شدن کلی کلمات 

می شود. باگذشت زمان به دلیل تحلیل فیزیولوژیک طبیعی کل سیستم شنوایی، این مشکل افزایش می 

یابد. همزمان باوقوع این مشکلات، شکایات معمول بیماراین است که می تواند بشنوداما پیام های 

گفتاری را نمی فهمد.

منبع:

تعداد صفحات : 9

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 82
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 21
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 107
  • بازدید ماه : 235
  • بازدید سال : 1,611
  • بازدید کلی : 3,752